my nuff

:: c0NNect mE hErE ::




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: klik tabung kahwen kite ::

Wednesday, September 21, 2011

<< the right path >>

assalamualaikum w.b.t...
kali ni saya just nak share berkenaan beberapa perkara yang melibatkan hal-hal putus cinta...hurmmm..apa yang korang biasa buat bila kowang ase sangat-sangat kechiwa dan patah hati???....okey saya akan bercakap berdasarkan apa yang telah saya lalui okey...semalam saya mendapat 1 mesej dari sahabat baik saya..dia bertanyakan kepada saya..macam mana saya mudah melupakan sesuatu yang pernah menjadi suatu kesayangan saya dahulu...senang citer..cane saya lupakan X-pakwe saya...mase tuh agak membuat saya berkhayal jugak laa kan..nak memberikan jawapan yang paling tepat untuk dia...tapi memang betol...before nie pun ade jugak kawan saya yang bertanyakan hal yang sama....bukan nya berniat nak berahsia..tapi bagi saya masing2 ade cara tersendiri cane nak solve..jalan baik ataupun jalan yang agak menyimpang..semua tuh lam gengaman kita.....saya pun ajar dia..cara yang saya amalkan selama ni..alhamdulillah..saya mampu bertahan...saya harap dia takkan berputus ase untuk mengamalkannya..sebab...selagi kita mampu berfikir dengan waras..kita akan dapat penyelesaian yang terbaik....tak susah pun..even kite ase diri kita ni sangat2 laa teruk..iman pun tak berapa nak suku....yelaa kalo nak penuh jauh sekali ann...tapi kita try arr....search tenet kew..jumpa sum1 yang lebih berusia..ustazah ke..ustaz ke..perlu tuh sume....cari sum1 yang kita boleh bersenang lenang dengan dia...baru larh kita tak segan nak citer masalah kita...

tak guna kita yang parah..pastu memparahkan lagi diri kite..buang masa..buang hati...membodohkan diri sendiri lagi larh..memang..orang akan cakap..{ ko tak ase tak apelah....yang merase baru taw cane pedihnye..??....} ....tak kisah larh pedih tahap mane pun....masing2 akan ade citer sendiri..sape kate saya tak penah ase??..sakitnya hanya diri sendiri yang taw...tapi pk kan masa depan arr...buat apa nak membodohkan diri dok menunggu jengking datang kembali....kalo tunggu kumbang mungkin laa jugak..ade harapan dia kembali membawa kebahagiaan pada kita..kalo setakat terima kite just nak membodohkan diri kite...datang time susah...pastuh blahhh cam2 jew..kita yang rugi...memang!....sebab sayang kita sanggup membodohkan diri kita...tapi kita kena ingat..kalo kita mampu tanggong sowang tapew...ni tak..kawan2 kita jugak yang kita cari nanti...bila kawan nasihat..tak mo dengar...tak mo berubah....tak kew menyusahkan kawan nama nye tuh..cari larh jalan penyelesaian...laki ni..even kite sayang gile kat dia pun....dah dia tak mo kat kite nak wat cane...accept jelaa...memang laa mula2 kita akan ase susah nak terima..tapi mindset kita...cari doa2..banyak..lam internet pun banyak..ade suarh dari Ar-Ra'ad ayat 39...kat bawah nanti saya sertakan sekali..yang ayat panjang pun ade..yang pendek pun ade..nak niat lam bahase melayu pun boley arab pun boleh...2 hal kita dengan Allah...insyaAllah dengan izinNYA kita dapat atasi masalah kita tuh....penyakit hati ni bukan mudah nak setel...tapi nak pendam lame2 pun kan makin parah....

cari larh alternatif terbaik..bukannya tak boleh kita nak setia pada cinta..tapi bukan kew sial namenye setia pada cinta bodoh....kita yang terhegeh2 lebih pada dia..sebelah mate pun langsung dia tak pandnag...pastu ciap kutuk..hina..memalukan diri kita agi....kita kan pompuan...tape lah tak dapat dia pun...ade laa mase nanti kita akan jumpe sum1 yang betol2 ikhlas pada kita...cari sumber kekuatan sendiri..jangan tunjukkan kelemahan kita sebagai wanita secara berlebihan...cukup larh dengan apa yang dah kita lalui be4 ni..benda2 camni yang banyak menabahkan diri kita..tapi kalo kita gagal...ia akan menghancurkan diri sendiri..sebab 2 ade yang sampai ilang akal nak bunuh diri...terjebak lam masalah sosial yang teruk...hisap rokok..jangan larh membuat jiwa kita lebih menderita..tertekan...

dulu saya pernah kechiwa yang saya ase paling teruk lam sejarah saya kowt setakat mase tuh laa...menangis agak berlagu jugak laa..memang owang cakap...dengar suara dia pun ase cam tragis..tapi alhamdulillah sahabat2 saya banyak memberi dorongan...banyak menasihati saya...bukan mudah untuk saya yang waktu tuh saya kira ..saya tak mampu..saya tak pernah ase serendah tuh di mata dia...yelaa..kita tak pernah di kechiwakan...memang owang cakap kejutan yang paling hebat arghh...pembelajaran pun agak terganggu...tapi tibe2 saya teringat kate2 ustzh siti nor bahyah dulu...pastuh saya selalu menghabiskan mase saya dengan membace buku motivasi..dengar ceramah dr Dr.fadzilah kamsah...buku tuan guru dato' haron din pun ade..tajuknya ikhtiar penyembuhan penyakit..banyak larh....sume saya carik...nak kate time tuh ilmu agama memang tipis..orang kate ape..bila terhantuk baru nak terngadah...betul x peribahasa tuh???..tapi tapew..be4 terlambat..sehinggalah saya ase kalo saye terserempak ngan dia pun..saya dah tak de ase ape2...kadang2 tengok dia..macam tengok tunggul kayu..nak2 kalo terserempak dia ngan new gf dia...dah tade ape2 keistimewaan pd dia yg dulu saya tergile-gilekan..bukan sekejap mase tuh..makan mase bertahun ngak laa...saya jumpa doa ni...start dari ari tuh..saya amal..bile teringat dia..saya bace doa tuh..pagi petang..siang malam..even lam kelas pun...nampak dia..saya bace...memang x mis..lam solat lagi larh...sanggup bangun wat solat sunat..solat hajat..tengah2 malam...menangis semahu mahunya..supaya bangun pada ari baru tuh..kita akan bertambah kuat...biarlarh sakit sekarang...selalu ingatkan diri kita...even kita dengan dia pun..belum tentu agi kita bahgia....belum tentu agi dia jodoh kita....mata bengkak usah cakap larh...tapi nak kenang tuk buat apa ann....kita bukannya teruk sangat pun..ade agi laki len yang sudi terima diri kita..just mase dia jew mungkin belum sampai...kite kena larh bersabar...kalo dok melayan lagu2 jiwang..memang merana..sekali-sekala tapew..tapi jangan sampai kita menangisi kegagalan kita...banyak lagu2 yang memberi banyak inspirasi pade kita..biarlarh kalo kat lua...orang tak nampak kita warak...or baik pun..tapew...s long s kita mampu kawal diri...apa guna kalo pakaian kita bukan main labuh agi...bile kawan kita tak solat..kita dok mengata..mengeji dia..tapi kita yang bertudung litup berimej warak ni..bile di timpa masalah putus kasih...ilang akal sampai nak bunuh diri...bukan kew tuh dosa besar...saya takde niat nak persendakan imej yang di gayekan...yang betol di landasan tuh alhamdulillah...lagi bersyukur tak pernah pandang serong pada perempuan yang memakai ala kadar...cuma kite kene ingat...yang berpakaian seksi dan ala kadar tuh tak bermakna dia lagi banyak dosa dari kita...senang citer...remind urself be4 others....huhh betol kew???....nak cakap omputeh lebih2 tak reti....tapi saya harus mencuba...

alhamdulillah bukan nak berbangga...cuma berterima kasih pada yang BERKUASA..masih bagi saya kesempatan dan peluang untuk merasai nikmatnya bahagia...pada dia...saya bahagia..sebab dia bahagia..dan pada yang some1 new pun...saya akan cuba membahagiakn dia selagi ade izinNYA..=)


klik lagi iklan sy sampai lebam...ahhaa..lot's of luv for TheM and YOU...maceh sweethand ^….^

No comments:

Post a Comment

iklan berjalan - sile bantu saya dengan KLIK di sini

< penjejak abadi >

mo0d