my nuff

:: c0NNect mE hErE ::




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

:: klik tabung kahwen kite ::

Thursday, April 28, 2011

:: Rindu cinta abyati - BAB 1 ::


~BAB 1~
Indah langit kerana awan..
indah bulan kerana bintang..
indah manusia kerana amalan..
indah hati kerana perawan
Sesekali bibir ini berbicara tentang cinta..amal dan iman..setelah bertahun lamanya membawa rajuk diri akhirnya Isma Abyati pulang jua ke kampung halamannya..Kg Nilam..tiada siapa sangka, insan yang suatu ketika dulu tersangat comot, selekeh, lemah kini mampu tersenyum dengan nikmat pemberian ilahi, tenyata kata-kata mereka itu adalah benar. Hanya kita yang mampu membawa perubahan ke dalam diri, hidup tidak akan memberi pulangan yang lumayan andai tiada perancangan dan pelaburan yang gah.
Is..is..jom makan nak, udah laa tu..asyik termenung je ibu tengok dari tadi. Masih terkenang cerita lama ke?? Eh ibu, sowy laa bu.. is tak perasan ibu tadi..ibu cakap ape tadi erk’’’’ ..sengaja aku menanya begitu bagi menghilangkan gelojak di hati, tidak sanggup rasanya untuk merobek kembali hati tua  itu. Terlalu banyak pengorbanan ibu pada diriku ini, dan kini masanya untuk aku balas balik, masa untuk aku tabur bakti kembali, bisik hati kecilku..tak ada pape laa.. ni haa ibu ajak makan sekali..dapur tuh daa lama tak berasap gulai tempoyak ikan patin, ikan pari bakar cicah air asam..ulam raja..sotong masak tepung..walaupun nampak simple..tapi sudah cukup untuk membuka selera ku yang sudah lama kering, tidak menyapa selera kampung..
ermm yelaa bu, is tau..patut laa dari tadi lagi dapur tuh macam tongkang pecah..agaknya macam nak makan kenduri besar ja..hehehe..sayang ibu ketat-ketat..!!!!! ..terus  Isma Abyati memeluk erat ibunya..ibu sayang is tak..???? hisyh kamu ni is.. da besar panjang pun masih nak childish lagi<< …………………..terus muncung mulut ibu.. walaupun dia hanya bergurau dengan putri tunggal nya hasil perkongsian hidup dengan arwah suami pertamanya  en.syafiq..tetapi sengaja menambahkan muncung lagak seperti tidak senang dengan percakapan isma abyati tadi…
ermm dah-dah lah..jom kita makan..nanti sejuk pulak nasi tuh da tak da selera nak makan…”..bu, bang long ngan dik su bila nak balik..??................tanya is, rasanya sudah 5 tahun tidak bertemu, maklum laa 5 tahun membawa rajuk diri jauh dari ufuk timur..sambil nasi di suapkan ke dalam mulut dan di kunyah perlahan-lahan… kalau tak silap ibu, along ada kol minggu lepas..katanya nak balik lah weekend nih..rindu sangat agaknya nak jumpa is..si dik su pulak final exam da dekat.. susah lah sikit dia nak jenguk balik.. paling awal pown next month balik laa dia cuti semester tuh..” mesti daa lain kan dik su.. dulu masa is pergi..dik su tingkatan 3..sekarang neh kalau di congak-congak dah 20 tahun laa umur dik su masuk tahun nie ya bu….. kat UM tuh dia amek jurusan apa bu “ ??..nasi dalam pinggan masih belum luak lagi..banyak sangat modal yang hendak di bualnya..dah la is.. habiskan dulu makanan tuh..lauknya sekali…nanti malam kita sembang lagi..ibu ada keja  nak kena buat ngan mamachik kamu tuh..lambat kang nanti marah pulak dia…kamu pun nanti pergi laa jenguk-jenguk mamachik kamu tu..sakit lama diadatang balik, makin merebak pulak ibu tengok..kesian dia.. dah laa baru berpisah dengan pakcik syam..sakit pulak yang datang..anak nya tak da..tuh lah orang suruh kahwin lain, tak mahu katanya…>> ..kalau tak, ada laa yang boleh jenguk-jenguk selalu bila time sakit demam macam ni…” ….“ nanti laa bu.. esok-esok is pergi laa..is kan baru jew sampai rumah…bilik pun belum rasmi lagi sejak 5 tahun dulu…”
Ibu..ibu, macam tu lah..kalau dah start nak stop nya tak tahu bila…ermm kalau hari-hari macam ni kan best..tetiba kenangan itu menjengah kembali…..walaupun sudah lama ia berlalu..tapi dalam sekelip mata jew…peristiwaa hitam itu terpapar…haisyhh..tak boleh nie…Isma Abyati!!!!!...ingat!!!!...laki tuh laa punca hidup kau merana..sengsara faham.!!.semua orang yang kau sayang dulu..dah tinggalkan kau..sekarang ni,.jangan nak ulang tayang lagi kisah lalu..tetiba hatiku tersentap dengan kalimah itu…suara kecik..suara ini la yang sentiasa membangkitkan semangat aku..yang sentiasa sedarkan diriku tentang hakikat hidup seorang wanita..bebas tapi masih terbatas…Haziq Safwan…lelaki yang pernah membuatkan hidup ku gelap gelita…lelaki yang pernah merosakkan masa depanku..kerana dia lah aku masih sendiri…hebatkan penangan cinta.<> bosannya duduk sorang-sorang nie..baik aku jalan-jalan..lagipun bukan jauh sangat rumah aku dari bandar..setakat ngan en.vios aku tuh..tak sampai 20 minit da sampai daa KB mall…ok..let’s go..just take a few minute only untuk bersiap ala kadar.. then ready!!!!...vro0ommmmm…..dari satu kedai ke satu kedai..aku jelajahi..
Walaupun tiada apa yang menarik perhatian ku…sekarang ni trademark remaja pakai selendang ala-ala tajima…yuna..macam-macam fesyen dah timbul…tapi walaupun begitu hebatnya penangan fesyen bagi aku nilai tudung bawal sebenarnya tiada tolak bandingnya..masih lagi mendapat sambutan..bertambah-tambah bagi aku yang mudah untuk mendapatkan stok bawal dengan harga yang murah dan berpatutan….. so walaupun kita sampai demam fesyen, yang setia tetap pada bawal..tanpa sedar kaki dah melangkah masuk ke bahagian bookstore…jom tengok keluaran terbaru HM Tuah Iskandarakhirnya!!!!!!!!!!!..keluaran yang di tungu-tunggu…<< membina cinta sayang >>….siapa tidak kenal Tuah…semua karya dia best…macam [ membina peribadi anggun dan Stefa Isle ]..satu lagi dalam proses keluaran [ jadilah wanita yang paling bahagia ]..haa buku nie camne erkk..jeng3 menarik tu…so be patience dear, I will buying these book sooner or later..sambil mata melilau ke rak sebelah mencari karya terbaru Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah…” pssttt…miss!!..miss!!..u pijak kasut i…”sambil dia mempamerkan sengih kambing yang paling comel sekali.”” errr sorry..ttaaakkkkk  sengggajjaaa..”” terus aku cabut lari..tak tertahan malu, cover-cover isma..mamat tuh hensem kowt…selepas membuat bayaran buku tadi, aku terus keluar dari bo0kstore mencari port terbaik untuk membaca sekejap..awal lagi kalau balik pun bukan ada siapa-siapa pun kat rumah.. ibu masih kat rumah mamachik, babah pulak ke rumah kawan dia, ada kenduri kahwin.. babah ni ayah tiri aku, dia kahwin dengan ibu aku setelah 8 tahun pemergian ayahanda tercintaku. [ semoga abah tergolong dalam golongan orang-orang yang beriman..aminnn..]…lagi pula babah ni sebenarnya cinta monyet ibu semasa zaman sekolah dulu, mereka terputus hubungan bila atuk berpindah ke Bandar , iaitu kampong asal atuk, dulu menetap di sebuah kampung pendalaman di kuantan, bila atuk bersara dari jadi cikgu, ibu sekeluarga pun berpindah meninggalkan semua memori dan cintan cintun termasuk babah naim.
Tapi setelah 34 tahun berpisah akhirnya semua berkumpul kembali apabila secara tidak sengajanya berjumpa dalam majlis kesyukuran atuk su, adik kepada arwah atuk ibu. So dari situ lah hubungan mereka terjalin kembali setelah sama-sama menduda dan menjanda. Arwah isteri babah meninggal kerana penyakit barah pangkal rahim, meninggalkan 2 orang anak iaitu bang long dan dik su..mereka lah saudara yang aku ada sekarang ni walaupun sudah hampir 5 tahun tidak bersua hidung,one day, we will see all as a happy family yea “ detik hatiku >> .  Akhirnya setelah hampir 3 jam aku menghabiskan masa di sini, elok lah aku slow-slow orak langkah pulang ke rumah, kan nanti bising pulak ibu bila dapat tahu putri tunggal dia ni keluar tidak bagi tahu, lewat malam baru muncul. Kan tak pasal-pasal telinga ni kena tadah lagi haisyhh………………………………..
Baru jew aku nak bangun, tetiba aku di sergah oleh suara tadi…” hai awak……..”
kali nie suara tuh lagi lembut, haisyhhh boleh cair kalau hari-hari macam ni….rupanya mamat tadi….
<< kaki saya sakit lagi laaa wakk…>>…dah tuh bagi taw saya nape??..macam laa saya nie ley ubat kan tak pun ley bomohkan kaki awak tuh!!...errr tetiba ayat tuh terkeluar pulakkk..allaammakkkkkk…haisyhhh potong Q betol laa mulut aku nie….” ermmmm…owh sakit ea…ermm sowy eh..memang saya tak sengaja..then sowy for that louder voice just now,..” apa lagi yang boleh aku buat melainkan mempamerkan barisan gigi arnab ku yang tersusun manis tuh..!!!..ermm nak saya belikan medicine ?? “ err tak pelaa wakk…sikit jew…” aikk tadi cakap bukan main lagi sakit…berkerut-kerut muka cam tahan sembelit pun ada….” err tadi saja jew lalu kat sini, pastu tetiba ternampak awak plak, tuh yang tegur, nasib baik saya belum rabun lagi taw..masih dapat cam awak..yelaa awak pergi macam tuh jew..ingatkan nak bagi nombor telefon jiran ke “sempat lagi dia berlawak..desus hatiku....maybe we can be as a friend…can we???...seperti budak-budak yang memujuk ibunya untuk dapatkan aiskrim…tanpa di pinta dia terus memberitahu namanya…wowww..nampak urban jugak laa nama dia…[ a’an ]..sehemsem orangnya…
wakk..wakk..” sambil melayangkan tangannya depan muka ku..maybe sebab aku tak bagi respon kot pada permintaan dia….sempat lagi aku berangan…..isma..isma..tehhee,…cover maluu,..then aku pun terus bangun sambil berkata… “yupp..why not..??”…
Pagi-pagi lagi suara dari radio no.1 di Kelantan tuh berceloteh, radio mana lagi kalau bukan THR gegar hindi power!!!!!!!!!!!.......tengok laa siapa DJ nya…memang menceriakan….nak-nak adanya DJ nasa, DJ nazim dan DJ suzana…memang ceria betol laa..
Bangun tidur terus ngapppp nasi kerabu tanpa cuci muka terlebih dulu…apa boleh buat, tak tahan dengan bau yang semerbak tuh..ibu pun satu dah taw aku ni hantu nasi kerabu.. di umpannya aku bangun tidur dengan nasi kerabu..memang terus makan laa..heheheee…segera cubitan berbisa ibu melekat di peha kuaduhhh buuu!!!...sakitttttt….okeh2….is p cuci muka sekarang…..>>>..macam ni laa kehidupan aku sepanjang  balik cuti di kampung..bertambah malas nak bangun pagi sebab my moon daa sampai…so enjoy laa your wonderful holiday yea…setelah siap makan dan mengemas rumah, waktu-waktu begini elok laa layan THR sebelum tibanya waktu tengahari..suara arwah Achik Spin kedengaran di corong radio…mengusung rindu…dengan serta merta minda menangkap memori 5 tahun yang lalu………………………………………….
……………………………………………………………
b….is sayang sangat kat b…percaya lah b…hubungan kita pun da lama kenal..ibu..babah has accepted u…don’t worry because  anything happen I’m never leaving u alone b…I love u so much..!! u are the first men in my life..’’’ u are my first love..nothing will be change my love for u as long as u can standing here with me…love me more than my love for u..b…’’’promise me!!!!...do not leave me alone””----- “” b pown sayang is..tapi tak dew guna kite teruskan hubungan nie lagi..my dad nak b kahwini adik angkat dia.. aisyah Amanda..””--------------
Hancur luluh hatiku..bila mendengar ucapan dari mulut orang yang kita sayang sangat-sangat..bermacam-macam pujukan yang dah aku lakukan..tapi dia tetap dengan keputusan nya, lagipula ayahnya orang yang berpengaruh , siapa tidak kenal adik ayahnya tu merupakan  pemegang syer terbesar dalam Syarikat Kleenex Hycom  sekarang, yang bertapak di Ibu kota..jadi sedikit sebanyak pengaruh itu akan melekat kepada keluarganya..dan tak kan dia nak berkeras “ follow up his decision without permission from his family>>>>..”…memang ikutkan hati..mati..ikutkan rasa binasa..so dengan berat hatinya hubungan kami putus pada waktu tu jugak..tapi siapa sangka hubungan yang terputus itu adalah dari kehendaknya bertukar menjadi titik noktah yang meninggalkan kesan sehingga sekarang buat diriku. Selepas dari pertemuan kami di pantai Tiantu, seperti biasa dia yang menghantar aku pulang kerana waktu sudah lewat malam, sudah menjangkau ke angka 11.30 malam..awan terlalu gelap..angin kencang..bila-bila masa hujan akan menyimbahi bumi…dan tepat tekaan ku sekali apabila tidak sampai 5 minit perjalanan kami hujan turun dengan lebatnya..
Dia mengambil keputusan untuk berhenti kerana hujan terlalu lebat dan bahaya untuk memandu dalam keadaan begitu di tambah pula dia jenis yang rabun malam [ silau ].dan saat itu segalanya hancur..hancur hatiku seperti kaca yang jatuh berkecai..!!! …lelaki yang ku sanjung selama ini rupanya hanyalah hiasan semata..lelaki yang ku sangka pelindung dari panas hujan terik mentari rupanya ular berbisa yang menunggu mangsa untuk mematuk <<<..aku telah di nodai oleh insan yang berhati binatang…dalam kegelapan malam, aku tak mampu melawan kekuatan lelaki..apalah sangat kudrat yang dapat aku pertahan di dalam sebuah kereta…di luar sana hujan turun dengan menggilai…gelap gelita….kebetulan pada malam itu tidak banyak kereta yang lalu lalang, segala suara tangisanku sia-sia belaka.
Tiada siapa yang mendengar..tiada siapa yang mampu mendengar jeritan sengsaraku..!!...ya Rabbi…malu di perlakukan seperti begitu..malu kerana tidak mempu menjaga mahkota ku sehingga sampai waktunya..bukan sahaja di nodai dengan begitu zalim, aku juga di pukul untuk menurut kehendak nya sehingga mulutku berdarah. Hanya Allah yang tahu betapa sakitnya di perlakukan seperti binatang,. Pada waktu itu hanya mengharapkan kematian yang menjemputku..aku malu untuk berhadapan dengan ibu dan babahku..malu untuk berhadapan dengan orang kampung..saudara mara..kawan-kawan..bagaimana nanti dengan penerimaan mereka, if they know??..bagaimana aku nak sorok muka…sekolam air putih pun takkan mampu menyucikan kekotoran pada diriku ini…keputusan STPM  makin menghampiri..kesakitan ku berganda, sudahnya cinta kami putus, aku pula di nodainya… sedangkan dia bakal menikahi wanita lain. .
Mulai hari itu, aku bersumpah haziq safwan takkan mendapat kemaafan dariku, aku akan menuntut pembalasan ke atasnya suatu hari nanti, aku akan pastikan setiap titisan air mata pada malam itu akan berbalas..aku akan pastikan setiap kepahitan yang aku rasai,, setiap kejian yang aku dapat..dia takkan terlepas…..2 bulan selepas itu, keputusan stpm telah keluar dan setelah membuat permohonan kemasukan ke IPTA…akhirnya penantianku hampir 3 bulan berhasil apabila aku berjaya meloloskan diri ke UTM Skudai dalam jurusan ukur bahan. Sepeninggalanku menyambung pengajian, ibu dan babahku tidak pernah tahu yang aku telah di nodai oleh haziq…mereka fikir ..aku kecewa dengan hubungan yang terputus di tengah jalan. Semuanya ku tanggung sendiri..semuanya ku pendam sendiri.
Setelah berpenat lelah selama 3 tahun untuk mendapat segulung ijazah akhirnya aku kini pemegang Ijazah jurusan Quantity Survey dan berjaya menjawat jawatan sebagai 1 of the Cost Manager di sebuah syarikat terkemuka di ibu kota. Berbekalkan pengalaman dan ilmu yang ada, akhirnya aku berjaya di tempat aku sekarang. Sehingga ke hari ini, aku tidak pernah terserempak dengannya lagi, khabar berita darinya pun aku tidak mahu ambil tahu. Setakat yang ibu cerita dia telah berkahwin dengan aisyah  tapi tidak kekal lama mahligai yang di bina apabila aisyah pergi menghadap ilahi dalam usia yang masih muda lagi, 25 tahun ketika melahirkan zuriat sulung mereka. Kini anaknya dalam kiraanku mungkin berusia 3 atau 4 tahun, kata ibu anaknya itu perempuan namanya tidak pula di beritahu. Setelah kematian aisyah, haziq menduda sampailah sekarang, bekerja dan menetap di Sabah, negeri bawah bayu.
Semua kenangan, dugaan yang aku lalui, pelarianku itu semua telah menjadikan aku insan yang kuat, tabah dan lebih optimis terhadap apa yang di kejar. .
Is…!!!..da pergi jenguk mamachik ke belum??..arrrr ya bu,..ermm belum bu..!! petang ni is nak pergi…>>>>>
Semua layanan tadi hilang terus dek sergahan ibu itu…
Teettt..tettt..tetiba telefonku berbunyi menandakan ada mesej masuk…bukan dari pemilik yang ku kenali nombor itu, lalu ku abaikan sehinggalah lagudi saat kau pergi nyanyian dadali “ berkerincing menandakan panggilan masuk. Dengan segera tanpa mengetahui dari siapa pemanggilnya ,aku terus menjawab…
Hello..senyap “.. hello…!!....hampir 3 kali…tapi hanya kedengaran angin bertiup sahaja, terus aku off kan en.nokiaku…ia menginggatkan aku pada seseorang!!!..yea…seseorang yang telah menghancurkan hati aku!!!...suara angin itu….aku tahu itu adalah haziq,…..>>>….air mata ini mengiringi..menemani luka lama dulu…kini ia terobek kembali…aku yakin itu haziq..desah nafasnya masih kemas dalam kotak memoriku….pedih…sakit…..bersatu…

Mengapa kau pergi, Mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu,
berharap engkau jadi kekasih hatiku,
Malah kau pergi jauh dari hidupku,


klik lagi iklan sy sampai lebam...ahhaa..lot's of luv for TheM and YOU...maceh sweethand ^….^

6 comments:

  1. best la kak hani....kak hani, tukar font besar sikit.....jue terkulat kulat baca sebab kicik sangat tulisannyer....heheh....btw, good job!!! bestttt~~~~

    ReplyDelete
  2. yekew??..orite...hehe..thanx 4 dat komen..keep going on my keishahani yusoff ehh...next chapter will b post..dah siap..just waiting respon from reader jew...isau takowt story x menarik,..kaku..hehee..neway..rely appreciate ur time n comment!!

    *need more komen to make my story more interesting!!...

    ReplyDelete
  3. wahh kak hani bestla...=) kak hani cantik header kak..=) singgah and follow akak

    ReplyDelete
  4. fiera:tenkiu yump....=p..keep it out!!..

    ReplyDelete
  5. nice one.. try do one blog for this novel/cerita... i like the way ur plot..nice dik...

    ReplyDelete
  6. i.n:..tenkiu kak...i,Allah 6t bile free2 cket hani akn wat 1 blog khas tuk novel hani jaa..hehe...i,Allah.......=p..

    ReplyDelete

iklan berjalan - sile bantu saya dengan KLIK di sini

< penjejak abadi >

mo0d